Alla inlägg den 27 augusti 2009

V.7

Av EliDa - 27 augusti 2009 12:45

Bebis: Ca.10 mm. Det nya lilla livet i din mage växer med 1 mm varje dag och på en vecka har det fördubblat sin längd. Dess hjärta slår och pumpar blod ut i vävnaderna till den lilla kroppen vars huvud nu går att urskilja. Det går tydligt att se strukturerna i barnets ansikte. Skelettet består i början av brosk men nu börjar förändringen som kommer att fortsätta tills barnet är ungefär 20 år. Handen har samma form som en paddel. Barnet är nästan genomskinligt. Det går att urskilja huvudet och svansen, likaså hjärtat, ryggraden och det som skall bli fingrar i händerna. Underhuden har inte bildats än men bindväven som är början till hud är på väg. Ögonen utvecklas men än finns inga ögonlock. I det som skall bli hjärnan är det en intensiv aktivitet redan nu. Olika delar av den primitiva hjärnan börjar få sina egna specifika funktioner och kopplingar mellan nervcellerna utvecklas fortlöpande. I slutet av den här veckan är ditt blivande barn stort som en ärta. Med ultraljud går det att mäta längden och att registrera hjärtslagen. Det går också att se om du väntar mer än ett barn.


Kroppen: Av och till kan du känna dig yr och körtlarna på dina bröstvårtor blir tydligare. Ännu kan ingen se på dig att du väntar barn men de flesta kvinnor känner förändringar i kroppen.


Källa: Libero

Tidigare månad - Senare månad

Välkommen


Välkommen till mitt lilla krypin. Här klottrar jag om min vardag som trebarnsmamma varvat med en massa foton, några recept, lite pyssel och annat skojigt.

   

Dåtid:

Det sista jag skrev:

Jag bloggar om....

Nutid:

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2009 >>>

Arkiverat:

Hur många hittar hit?

Leta efter

Jag Läser:

Fråga mig

0 besvarade frågor

Fotoutmaning

 

 

Gästbok


Skapa flashcards