Alla inlägg under november 2009

Av EliDa - 6 november 2009 16:41

Har jobbat en del denna vecka, känns skönt att vara så pass pigg att jag orkar utan att illamåendet sitter i halsen. Nu blir det jobb på Söndag igen samt några inbokade pass nästa vecka. Känner idag att jag kan njuta av att det är Fredag & sovmorron imorrn. Inte alltid det känns så när man går hemma hela dagarna annars. Har bara börjat fundera på om jag har början till foglossning eller om kroppen bara är ovan vid att stå & gå så mycket som det faktiskt blir inom vården. Har en känsla av att det trycker neråt/utåt i bäckenet, det gör då även ont när jag sitter. Nu efter ett par timmar hemma känns det bättre & det känns inte på samma sätt när jag har en dag hemma...i lugn & ro. Det här trycket neråt gör också att jag känner mig kissnödig titt som tätt men väl på toaletten så kommer det inget. Men det är ju bara att härda ut & hoppas smärtan inte blir värre än att det känns när jag är på jobbet, än så länge går det ju. Vill ju gärna ha mitt timvik kvar även under mammaledigheten & kunna jobba ibland. Vore ju skönt & kul att kunna hoppa in ibland både för det sociala & ekonomiska men även att Rickard ska få chansen till lite pappaledighet. Men det är ju först i vår/sommar det blir aktuellt så vi får väl se hur den här smärtan blir...jag hoppas på att det är att jag fortfarande är lite ovan, har väl legat av mig under mina veckor av illamående & trötthet Tungan ute

Av EliDa - 1 november 2009 15:03

Bebis: Ca 14-15 cm lång och väger ungefär 100 gram. Muskler och ben bildas, likaså naglarna. Barnet har ögonbryn och man anar ansiktsdragen. Det kan suga på tummen och svälja. Mängden fostervatten ökar för varje dag och barnet har allt mer rörelsefrihet. En del barn får hicka när de dricker fostervatten. Det kan kännas i hela magen, speciellt när barnet blir större längre fram i graviditeten. Det tömmer sin urinblåsa ungefär en gång var tredje kvart. Fostervattnet är sterilt och omsätts på några timmar. Vi människor lever ett liv i vatten under våra första 9 månader. Huden skyddas av fosterfettet. Ansiktet har fått små hår och hela kroppen täcks av ett fint dun. Runt vecka 16 blir de första finare, så kallade lagunohåren, något grövre och tydligare. Hårstråna får sin färg. Barnet rynkar pannan och huvudets diameter är ungefär 30 mm.

Kroppen: Det lilla, mycket omogna barnet rör sig hela tiden. Är du omföderska kan du med största säkerhet uppfatta rörelserna redan nu. Ligamenten som håller livmodern på plats stramar ibland. Det kan upplevas som en huggande eller stickande smärta i sidorna vid häftiga rörelser eller om du nyser eller skrattar. Du kanske svettas mer än du brukar göra.


Källa: Libero

Av EliDa - 1 november 2009 14:48

Om en timme ska jag till jobbet, ska jobba 16-21 ikväll, jobbade även i Fredags kväll & det gick bra, trots att jag spytt tidigare på dagen. Har börjat göra det igen, vissa dagar men det är inte alls som för några veckor sen. Jag har ju mina Lergigan comp som jag brukar ta när jag känner mig illamående, men tar dom inte så ofta. Tog en till maten idag för jag vill inte behöva må illa ikväll.


Idag fick jag bilder på en barnvagn som en kompis har, en Brio Happy-08...röd/svart & den ser riktigt fin ut. Bilden gjorde den röda färgen skarpare så jag vill gärna se den på riktigt. Hon vill ha 3500 för den & då ingår även skötväska & andra bra tillbehör. Kan även få med badbalja, babysitter & gym också om vi vill & sånt är ju användbart. Även en pojke kan väl åka röd vagn, även om jag tippar på flicka i dagsläget. Men med tanke på hur fräsch den ser ut att vara så känns det som en bra affär & vagnen var bara använd 11 månader så hennes flicka har ju knappast hunnit skita ner den nämnvärt. Jag tänkte lägga in bilder på den här bara jag sparat ner dom.


Nu har jag även tagit bort lösenet till Bloggen, men skulle något inlägg bli låst i framtiden så är det samma för er som fått det & ev nya läsare kan fråga om det =) Ska ta & lägga in info om V 16 som jag numera är inne i, jag har nu fattat vad det är som hugger till i sidorna ibland när jag resser mig....förmodligen ligamenten.

Välkommen


Välkommen till mitt lilla krypin. Här klottrar jag om min vardag som trebarnsmamma varvat med en massa foton, några recept, lite pyssel och annat skojigt.

   

Dåtid:

Det sista jag skrev:

Jag bloggar om....

Nutid:

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Arkiverat:

Hur många hittar hit?

Leta efter

Jag Läser:

Fråga mig

0 besvarade frågor

Fotoutmaning

 

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards