Alla inlägg den 29 januari 2010

Av EliDa - 29 januari 2010 17:05

Jag har jobbat några dar denna vecka, det känns i ryggen & magen att det börjar bli tungt. Jag har dessutom skottat lite snö ett par gånger så jag får nog försöka ta det lite lugnt någon dag nu så jag inte gör något dumt. Har ett kortpass på Söndag men det ska nog gå bra.


Nu har äntligen alla kläder jag beställt kommit, små söta bebiskläder. Hoppas nu bara att dom kommer passa. Dom ser så små ut & jag har nog glömt bort/förträngt hur små bebisar är i början. Nu ska vi bara köpa trådbackar till garderoben så kan jag tvätta, vika & lägga in kläderna.


På Onsdag nästa vecka är det dags för nytt Bm-besök. Då hoppas jag Rickard tar ledigt & håller mig sällskap under mätningar, prover & glukosbelasningen. Tänkte ge honom i uppdrag att fixa frukost då jag/vi säkert lär vara hungriga. Det som jag mest vill ha är en god McDonaldsmacka, men vi får väl se på Onsdag...kanske hinner ändra mig.

Av EliDa - 29 januari 2010 17:02


Bebis: 37 cm och ca 1.2 kg. Barnet kissar och dricker 0.5 liter fostervatten varje dag. Dess huvud är stort i förhållande till resten av kroppen och det är fortfarande magert utan underhudsfett. Än kan det fritt ändra läge och slå kullerbyttor i mammas mage. Det är vanligt att barnet vid den här tiden sparkar mycket men en del barn är mer stillsamma än andra. Om du är stressad eller upprörd reagerar barnet troligen på de stresshormoner som frigörs och cirkulerar över till barnet via moderkakan. Prova att lugna barnet genom att ta några lugnande andetag och slappna av. Prata lugnande, stryk över magen och rör dig mjukt så kommer de flesta barn till ro igen. Precis som efter födelsen.


Kroppen: Det är högst individuellt hur stor mage du har. Även om måttet på tillväxtkurvan ligger högt så behöver ditt barn absolut inte vara särskilt stort. Det växande barnet blir allt mer utrymmeskrävande och pressar dina inre organ åt sidan. Livmodern trycker nedåt mot de stora blodkärlen. En del kvinnor får synligare, mer markerade blodkärl på benen och i ljumskarna. Hos en del gravida uppstår åderbråck eller hemorrojder. Stora åderbråck försvinner inte av sig själv. Det går i så fall att operera men inte förrän det har gått några månader efter förlossningen. Några blir bara mer svullna i benen och i fötterna när vätska från de överbelastade blodkärlen tränger ut i vävnaderna. Är det besvärligt kan det hjälpa att sitta en stund med benen i högläge. På Apoteket finns särskilda stödstrumpor att köpa. De underlättar återflödet av blod från fötterna och uppåt..


Källa: Libero


Välkommen


Välkommen till mitt lilla krypin. Här klottrar jag om min vardag som trebarnsmamma varvat med en massa foton, några recept, lite pyssel och annat skojigt.

   

Dåtid:

Det sista jag skrev:

Jag bloggar om....

Nutid:

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Arkiverat:

Hur många hittar hit?

Leta efter

Jag Läser:

Fråga mig

0 besvarade frågor

Fotoutmaning

 

 

Gästbok


Skapa flashcards