Alla inlägg under april 2010

Av EliDa - 24 april 2010 17:08

Dagarna har gått så fort sen vår dotter föddes & jag börjar känna att det är dags att skriva några rader. 


Natten innan snittet sov vi nog inte mycket vare sig Rickard eller jag, spänningen var så stor. Men till slut blev det ändå morron & dags att förbereda sig med dusch & bilresa till Norrköping. Vi var där i god tid men tog fel parkering & fick gå en liten omväg för att komma till förlossningen. Vi fick sitta ner & vänta innan vi fick komma in på salen där alla förberedelser skulle göras. Satt i matsalen & eftersom klockan närmade sig 8.00 så började nyblivna mammor droppa in med sina små i plastbaljor. I den stunden började jag få frossa, jag frös & skakade ända tills jag fick en varm skön filt om mig & då var vi nere på operation ett par timmar senare. Jag var så spänd på det som skulle ske....tänk snart var det våran tur att få vårat efterlängtade barn.


Inne på salen så sattes det en Ctg-kurva, den visade att Knytet i allafall var lugn. Fick ligga med den ca 20 minuter. Fick kateter satt, gick bra trots lite spänning inför den. Fick även kanyl i armen där man tog blodprov för att kolla Hb-värdet som låg på 120 har jag för mig. Strax innan det var dags att rulla till Op så fick jag ett par värktabletter & sen bar det av. Frös som sagt en hel del men det var nog rätt så mycket spänning. På Op fick vi vänta ytterligare en stund, dom innan var inte riktigt klara tydligen. Rickard fick gå & byta om till gröna fina kläder. 


När vi till slut blev inkallade fick jag gå själv några steg & sen lägga mig på en smal brits & där fick jag äntligen en varm filt som hjälpte en stund åtminstone. Rullades in där snittet skulle ske & alla som skulle vara med hälsade & sa sina namn & tyvärr försvann dom väl lika snabbt. Så var det dags för nästa moment som oroade lite....bedövningen. Var nervös & frös så jag skakade & det var rätt så trixigt att sätta den nålen som man sprutar in bedövningsvätskan i. Sen ska man även sitta som en hösäck, vilket kanske inte är så lätt med en stor mage. Hade som tur var Rickard som stöd, kramade nog hans händer ganska hårt.


Efter vad som kändes som en evighet så blev jag äntligen bedövad & fick lägga mig igen, det var riktigt skönt att känna hur det blev varmt ända ner i tårna. Fick uppge födelsedata, syrgas kopplad & det blåa skynket uppsatt så vi inte skulle se...även om Rickard kunde se lite speglas i något skåp som fanns därinne. För att se om bedövningen tagit ordentligt så penslade dom mig med kalla tussar & jag märkte för varje tuss att jag inte kände dom mer än att det var något som berörde min hud. Precis som det ska vara....lite läskigt. Så satte dom igång, det tog lite längre tid att komma in då det var rejäla sammanväxtningar på vissa ställen. Det drogs & slets & det kändes att det var bökigt. Men till slut så hörde vi att dom var fädriga för att få fram vårt barn.........då kom mina tårar, det var så häftigt. Att inget se men höra hur dom sög fostervatten & sen det första skriket. 


Rickard fick äran att kolla efter vad det blev & det blev en liten tjej.....helt underbart. Kunde ju inte se henne så mycket men höra gick allt. När Rickard fick följa med ut & undersöka henne så hörde jag henne hela tiden, vilka lungor. Mig började dom sy ihop & efter en stund kom min lilla familj tillbaka & höll mig sällskap. Hade en jättebra narkossköterska som tog över filmkameran från Rickard & filmade från att dom plockar ut Emelia & under tiden i undersökningrsrummet när Rickard klipper av den bit av navelsträngen dom lämnat så det blir lite symboliskt. Minns inte riktigt hur lång tid hela operationen tog men klockan visade 10.23 när hon föddes den 13/4-2010

Av EliDa - 12 april 2010 17:29

Imorrn är det dags, detta inlägg skrivs dagen/kvällen innan...mest för att komma ihåg tankar & känslor. Men mina läsare får inte ta del av det förrens efter snittet.

Vi har lyckats hålla datumet för oss själva, även om några säkert misstänker att det är denna vecka det kommer ske. 


Vi vet nu att vi ska vara på BB 7.30 imorrn bitti & då ska jag ha duschat med DesCutan & ha på rena kläder. Det ligger framplockat, redo att användas. BB-väskan står på sängen & jag har hunnit med att plocka ner Bebisens saker & lite av mina egna. Det börjar verkligen kännas på riktigt, imorrn så här dags har vi vårat Knyte, känns så ofattbart att vi äntligen är på mållinjen. 

Av EliDa - 12 april 2010 17:23

Barnet:

De flesta barn har nu huvudet nedåt och hakan in mot bröstet. Det här läget kallas för kron- eller hjässbjudning och är det vanligaste förlossningsläget. 

Vid det här laget är det lite tystare i magen. För det första har barnet inte mycket plats att röra sig på inne i livmodern. Rörelserna känns mer som knuffar eller stötar. För det andra sover ditt barn mer för att samla kraft att växa och utvecklas

Kroppen:

Sover du oroligt och vaknar ofta? Det gör de flesta kvinnor. Det sägs att det här är kroppens sätt att förbereda sig på vad som komma skall – ett barn som vill äta dag och natt.  Många kvinnor säger att de inte känner sig på topp under de sista veckorna. Det är normalt att känna sig instabil och ha humörsvängningar. Du kan börja grubbla, vara lättirriterad och känna det som om du inte får något gjort. Andra kvinnor får en energikick. Det är inte ovanligt att kvinnor runt den här tiden börjar storstäda huset, sätta igång med storbak eller laga massor av mat. Det kan vara bobyggarinstinkten. Du vill helt enkelt att hemmet ska vara i toppskick innan barnet kommer.


Källa:  Libero

Av EliDa - 7 april 2010 09:19

Påsklovsvecka för barnen som för tillfället är hos oss. Påsken var lugn, utan påskmat & lagom mycket godis. Vi hade grillpremiär på Fredagskvällen...bara sambon & jag då. Men plötsligt blev grillen kall så vi fick fortsätta steka på spisen. Men lite grillsmak fick vi & gott var det i allafall. Tidigare på dagen var vi hos en kompis med barnen & fikade, hoppas på fler sådana tillfällen då vi hade det kul. 


I Torsdags var vi ju på det inbokade UL:et, som vid dom tidigare var det väldigt livligt i magen & det var väl inte sådär jättepopulärt med undersökningsapparaten på magen, vilda protester. I dåläget låg i alla fall Knytet med huvudet neråt så förhoppningsvis ligger H*n kvar så tills det är dags. Helt otroligt egentligen att vi är inne i April & snart har vi vår lilla bebis att snusa på. Bm gjorde en nogrann mätning & vi fick en uppskattad vikt på 3160 gram. Hon trodde att vikten skulle landa på omkring 3500-3600 vid födseln. Ska bli kul att se om det stämmer.


Tror bebisen börjar tröttna nu också & vill komma ut, det måste ju vara trångt därinne. Magen blir ofta stenhård av sammandragningar & kroppsdelar som ligger & pressar på bukväggen. Inte alltid så skönt & ibland orkar jag inte ens stå av tyngden. Sömnen är befintlig, det tar tid att somna & varje natt vaknar jag, oftast mellan 01.00 & 04.00, sen tar det ett par tre timmar att somna igen & jag vet inte hur många gånger jag vrider & vänder på mig. Det gör ont att ligga på rygg då allt pressas neråt. Det blir varmt & svettigt. Ändå kan jag inte förmå mig att gå upp & sitta uppe när det är så jobbigt. Nu får jag ju oftast sovmorron så jag är ändå ganska pigg om dagarna & inte sådär supertrött som för några veckor sen. Känns som det finns energi i kroppen & det kan ju behövas. 


Idag blir det ett besök hos Bm igen & sen ska jag nog baka lite bröd. Igår gjorde vi chokladbollar, gott men kladdigt. På Fredag har vi en kille som fyller 8 år här så i helgen blir det kalas. 


14 dagar till Bf

Av EliDa - 7 april 2010 09:16

Barnet:

I flera veckor har ditt barns utveckling mest handlat om förbättringar av organens funktioner, inte någon uppbyggnad av dem. Barnets hjärna och nervsystem fungerar bättre för varje dag, men den här utvecklingen fortsätter genom barndomen och ända upp i sena tonåren.  Nu betraktas barnet som fullgånget. När är det dags att föda, då? Barnet bestämmer själv när det är dags.  Forskning visar att våra gener avgör hur länge vi stannar i livmodern. Barnet har ärvt sina gener från dig och från pappan. Det finns inte mycket du kan göra åt saken, förutom att vänta.

Kroppen:

När barnets huvud eller rumpa är i läge blir det ofta lättare att andas, men du får mer tyngd på magens nedre del. Du kan känna hur det sticker till när huvudet trycker mot bäckenbotten. 

Nu är det riktigt svårt att hitta en bekväm sovställning. I ärlighetens namn är det svårt att hitta en bekväm ställning om du så ligger, sitter eller står, men det är snart över. 

Försök att inte bli irriterad på människor som frågar om du har gått över tiden eftersom du är så stor ("Tack så mycket, det kändes fint att höra") eller varför du inte har fött än ("Precis som om jag visste?"). Försök att inte bry dig om detta. Gör något kul varje dag om du orkar. Gå på bio, färga ögonfransarna, gå till frisören, ta en promenad i friska luften, ät middag med dina vänner, njut av lugnet före stormen.


Källa:  Libero

Välkommen


Välkommen till mitt lilla krypin. Här klottrar jag om min vardag som trebarnsmamma varvat med en massa foton, några recept, lite pyssel och annat skojigt.

   

Dåtid:

Det sista jag skrev:

Jag bloggar om....

Nutid:

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Arkiverat:

Hur många hittar hit?

Leta efter

Jag Läser:

Fråga mig

0 besvarade frågor

Fotoutmaning

 

 

Gästbok


Skapa flashcards