Alla inlägg under januari 2011

Av EliDa - 15 januari 2011 17:30

Lördagen har ägnats åt att slänga ut julen och städning, det var på tiden att få det gjort. Kristoffer har varit iväg på kalas på Busfabriken ett par timmar och nu är han hos en kompis. Isabella har Emelia som sällskap på sitt rum medans hon plockar och städar där.  Hör ibland hur den lilla skrattar däruppe, tror hon trivs bra där och Isabella tycker om att ha henne där....än så länge. Vi får väl se om ett par tre år om hon är lika glad   


Igår fick vi spontanbesök av Rickards föräldrar, det var visserligen bara vi tjejer hemma. Rickard jobbade sen tur och Kristoffer var på disco. Kaffe och semla...årets första, blev det till fikat. Retades med Rickard och drog iväg ett mms, det tog någon minut så ringde han och undrade om jag sparade åt honom. Men dom hade faktiskt köpt med sig åt grabbarna också. Precis när dom skulle åka hem kom Rickard hem och Kristoffer hade hunnit träffa dom en liten stund i allafall. Det blev en sen tacomiddag men vad gör det när det är fredag och helg?


Upptäckte också igår att Emelia nu vet vad jag menar när jag frågar var lampan är, då tittar hon upp mot taket. Hon pekar inte men det kommer väl det också. Ibland låter det som hon säger där...fast på sitt eget sätt. Vi tränar på tacktack och titta så snart kommer det nog för många olika ljud har hon för sig. Hon var lite svår att natta igår så hon fick komma upp igen. När jag senare frågade om hon skulle sova svarade hon näää....söta ungen. Även ett wow har slunkit ur munnen på henne.

Av EliDa - 14 januari 2011 06:38



I några dagar nu har Rickard kunnat se ganska tydligt att en ny tand är på väg i Emelias underkäke. Jag såg ju bara antydan när första dök upp och jag stoppar ogärna in fingret frivilligt att känna efter....med risk att bli biten   


Men igår lyckades jag faktiskt se att det var något litet vitt på väg. På kvällen somnade hon jättebra för att vakna inom en timme och vara jätteledsen, nästan hysterisk. Hon var visst ganska törstig och det förstår jag då det var lite sting i både köttbullar och tomatsåsen vi åt till middag ett par timmar tidigare. Passade även på att känna i munnen och kände att tanden spruckit igenom. Så exakt på niomånadersdagen kom tand nr två, ca 1½ månad efter den första.


Av EliDa - 13 januari 2011 21:41

Idag är det nio månader sen Emelia föddes, konstigt nog så har den tiden gått fortare än vad lika lång tid med henne i magen gjorde. Det är en helt underbar tid nu och så härligt att se henne utvecklas till sin alldeles egna speciella individ.


 


Grattis älskade unge   

Av EliDa - 13 januari 2011 10:45

.....Och helt plötsligt hade det gått en timme sen alarmet gick igång första gången. Då vaknade jag av ett sms från Isabella som undrade om vi var vakna. Vilken tur att jag har henne och att hon sätter eget larm. Det var bara att gå upp och väcka Kristoffer direkt och ner att fixa frukost. Båda ungarna kom iväg som dom skulle och vi slapp stressa, skönt det.

Den här veckan har varit bra hittills, inga större bråk mellan barnen än så länge, hoppas det fortsätter så.


Av EliDa - 12 januari 2011 21:12

Jag får nog ändra till 2 -2 i kvällens match  Hon sitter just nu i Rickards famn och pillar med hans halsband. Kristoffer ska sova i rummet ovanpå så det känns lite taskigt att låta henne ligga och skrika och störa hans sömn.


Kristoffer ja, vi kämpar med hans läxa här hemma, klockan och andra tidsbegrepp som antal veckor och dagar på ett år, vilka årstider vi har, månaderna osv.


    

På klockan ska han kunna hel, halv, tjugo i, tjugo över, kvart i, kvart över, tio i och tio över. Det är inte lätt att lära ut, jag blir precis slut i skallen av tragglandet. Sen att han bara ritar dit visarna utan att läsa ordentligt vilket klockslag jag skrivit driver mig till vansinne    Han kan om han koncentrerar sig och det gör han inte alltid. Sista dagen att traggla imorron, hoppas vi orkar båda två för på fredag blir det läxförhör i skolan.

Av EliDa - 12 januari 2011 20:12

Emelia - Mamma/Pappa : 1 - 2

Omkring midnatt vaknade hon inatt, då hade hon gjort ner blöjan så efter bytet lät jag henne somna om hos mig.

Ikväll gick det också bra, hon slocknade när hon åt sin välling och sov vidare i sin säng. Kan ju inte hålla på att älta våra rutiner varje kväll så det får vara bra med kvällens inlägg. Som det känns nu har det börjat bra och jag ska försöka hålla på inte alltför sen sovstund innan kvällen, lite bad och/eller massage innan pjyamas och välling innan sängen.


 

Av EliDa - 11 januari 2011 20:34


Emelia - Mamma/Pappa : 1 - 1 

Kvällen/natten är ju inte slut än men så är ställningen i nuläget, det gick lättare ikväll. Men igår sov hon en kvart strax innan 17-tiden, idag vaknade hon vid 14 efter en kort tupplur och sov sen inget mer. Ikväll blev det middag, bad/massage, välling i soffan och sen sova. Lite gråt men jag tror tröttheten var starkare än känslan av ensamhet. Få se hur det går resten av natten, ibland händer det ju att hon vaknar snart igen. Får utgå från det läget om hon ska få somna om i egen säng eller hos oss.


 

Välkommen


Välkommen till mitt lilla krypin. Här klottrar jag om min vardag som trebarnsmamma varvat med en massa foton, några recept, lite pyssel och annat skojigt.

   

Dåtid:

Det sista jag skrev:

Jag bloggar om....

Nutid:

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18
19
20
21 22
23
24
25
26
27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Arkiverat:

Hur många hittar hit?

Leta efter

Jag Läser:

Fråga mig

0 besvarade frågor

Fotoutmaning

 

 

Gästbok


Skapa flashcards