Alla inlägg den 23 mars 2011

Av EliDa - 23 mars 2011 15:58

Sista veckan har det blivit en rutin för Emelia att vakna redan vid 6-hugget. Hon sover allt oftare hela natten i egen säng, eller åtminstone större delen. Det gör att jag känner mig relativt utvilad när hon vaknar och tycker det är dags att gå upp. Även om det kan kännas tidigt så är det så härligt att komma in i hennes rum och mötas av en tjej på toppenhumör

Bild från igår då hon låg och jollrade för sig själv en bra stund innan jag gick in. Då hade hon vänt till i hela sängen och visst blir man glad av den här synen  


Även på kväallarna har vi fått lite mer rutiner, hon börjar bli trött redan vid 19-19.30 så då får hon välling efter blöjbyte och pjyamas. Sen säger vi godnatt och lägger henne i sängen där hon somnar ganska omgående utan gråt. Så skönt att det blivit lättare för henne att somna, hoppas verkligen det fortsätter så.


Idag har vi varit en sväng på öppna förskolan, Emelia somnade lite tidigare så klockan hann bli ganska mycket innan vi kom iväg. Tänkte först strunta i det men när hon vaknade så kände jag att jag ville komma ut lite. Vi hann vara med på lite lek, sång, fika och lek igen innan vi gick hemåt. Hon höll sig vaken hela vägen hem men somnade ganska snart och sov en stund innan lunchen.


Jag plockade lite videkvistar från några nerhuggna grenar på vägen till öf. Dessa satte jag i mina små påskliljor som jag piggade upp mig med igår, det blev väldigt vårigt i köket

  Har även bakat en sats Chokladsnurror, det börjar ju bli dags att planera in kalas för våra två födelsedagsbarn som fyller i April   

Av EliDa - 23 mars 2011 15:41

Ca 35 - 40 stycken

Du behöver:

4 ½ dl vetemjöl
3/4 dl socker
200 g smör eller margarin 

2 msk kakao

1 tsk finrivet apelsinskal


Gör så här:

* Blanda mjöl och socker i en skål eller i en hög på bakbordet. (Jag tog matberedaren)

* Tillsätt matfettet skuret i bitar.

* Arbeta snabbt ihop allt till en deg

* Dela degen i två delar

* Smaksätt den ena med kakao och den andra med apelsinskal

* Kavla ut delarna var för sig mellan plastfolie och lägg dem i kylen i 30 - 60 minuter

* Tag bort plasten och lägg delarna på varandra

* Rulla till en rulle och skär skivor

* Grädda mitt i ugnen i 200 °C , 8-10 min


Receptet kommer från Matklubben

Välkommen


Välkommen till mitt lilla krypin. Här klottrar jag om min vardag som trebarnsmamma varvat med en massa foton, några recept, lite pyssel och annat skojigt.

   

Dåtid:

Det sista jag skrev:

Jag bloggar om....

Nutid:

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9 10 11
12
13
14 15 16 17 18 19
20
21 22 23 24 25 26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Arkiverat:

Hur många hittar hit?

Leta efter

Jag Läser:

Fråga mig

0 besvarade frågor

Fotoutmaning

 

 

Gästbok


Skapa flashcards