Alla inlägg den 5 maj 2011

Av EliDa - 5 maj 2011 15:47

     


I bloggen Virka liten kaka kan man just nu tävla om en vit prinsesstårta.


 

Av EliDa - 5 maj 2011 14:37

För någon timme sen kom mamma på ett spontanbesök, hon var ute och åkte med en vän.. . . .eller om det är något annat på gång vad vet jag   Hon hade i allafall med sig en liten present till Emelia, två virkade bakverk. Har ju dessutom gjort en beställning av en kompis på en massa olika virkade bakverk som jag hoppas är klara snart. Hittade via Hjärtekatten på Facebook en annan sida som heter Virka liten kaka,. Blir lite sugen på att kunna virka så fina saker jag också men det skulle väl ta åratal att lära sig. Synd bara att det blir lite för dyrt att beställa allt läckert som finns. annars hade jag gjort en storhandling på virkade bakverk.

Av EliDa - 5 maj 2011 12:14

Nu är anmälan till köplats inskickad, är ju egentligen lite sent ute så jag fick söka plats från början av september men har jag räknat rätt så ska dagarna räcka lite längre än så. Mitt (vårat) förstahandsval föll på Skogsgläntan, Förhoppningsvis får jag jobba en del i höst så det blir lätt att lämna och hämta och hon får vara lite längre än tre timmar per dag. Sen är det ju flera av Emelias kompisar som sökt till Skogsgläntan,, det blir ju en slags trygghet för henne. Wasa som vi var på idag ligger ju närmare så det hade väl varit ett bättre val. speciellt om jag inte jobbar och hon bara ska vara tre timmar per dag. Men som jag skrivit så ligger Skogsgläntan mig närmast hjärtat så då följer jag den känslan.

Av EliDa - 5 maj 2011 12:02

Du behöver:

50 g margarin el. smör
1/2 l mjölk
50 g jäst (1 pkt)
1/2 dl sirap
2 tsk salt
2-3 kokta pomeransskal eller
2 tsk finstött anis och
2 tsk finstött fänkål)
800 g rågsikt (ca 1,5 l)  


Gör så här:

* Smält matfettet i en kastrull, tillsätt mjölken och värm tills den är 37 grader(fingervarmt)
* Smula ner jästen i en degskål på 3-4 l
* Häll över degvätskan och rör om tills jästen har löst sig

* Tillsätt sirap, salt, kryddor och mjölet men spara 1 dl till utbakningen
* Arbeta degen kraftigt, ca 3 min med maskin el. 6 min för hand, tills den känns smidig
* Låt degen jäsa övertäckt med bakduk ca 40 min
* Ta upp degen och knåda den på mjölat bakbord
* Dela den i 4 delar, forma dem till runda bullar
* Kavla, eller platta med mjölad hand, ut bullarna till runda kakor, ca 15cm i diameter
* Ta ut hål i mitten med ett runt mått (kan uteslutas)
* Lägg kakorna på smorda eller bakpappers klädda plåtar och nagga dem med en gaffel
* Låt kakorna jäsa under bakduk ca 30 min.
* Grädda kakorna i 200 grader mitt i ugnen ca 10 min.
* Låt dem kallna på galler under bakduk


(Jag hade inga kryddor hemma men brödet var gott utan

På en dubbel sats fick jag ut 10 kakor, något tunna kanske men går ju att äta dubbel med ett gott pålägg emellan)

Välkommen


Välkommen till mitt lilla krypin. Här klottrar jag om min vardag som trebarnsmamma varvat med en massa foton, några recept, lite pyssel och annat skojigt.

   

Dåtid:

Det sista jag skrev:

Jag bloggar om....

Nutid:

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6
7 8
9
10
11 12 13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Arkiverat:

Hur många hittar hit?

Leta efter

Jag Läser:

Fråga mig

0 besvarade frågor

Fotoutmaning

 

 

Gästbok


Skapa flashcards