Alla inlägg under september 2011

Av EliDa - 12 september 2011 21:22

Emelia har badat i en vattenpöl idag... Dyngsur blev hon såklart men roligt hade hon och ville inte gå in :-)

Av EliDa - 11 september 2011 18:15

Har precis lagt en supertrött unge, trött och gnällig, har gnällt större delen av eftermiddagen. Känner mig rätt slutkörd själv efter allt pipplande. Hon har bara sovit en kortare stund idag eftersom vi varit hos en kompis på Lingon och Blåbär party. Köpte inget eftersom jag inte riktigt vet hur ekonomin kommer se ut den närmsta månaden. 


Fotbollen igår gick väldigt bra, som dom spelade. Det var kämpande från början till slut och en del mål gjorde dom också. Eftermiddagen slappade vi mest, pappa och Lisa kom på besök. Dom bidrog med fikabröd och hade med sig massa svamp och lite fler buskar till framsidan. 


Imorron är det dagisdags igen och jag ska besöka af, börjar kännas lite nervöst....varför förstår jag inte men det var ju ett tag sen och nu börjar allvaret igen. ska sätta mig och fylla i lite uppgifter på deras hemsida och så måste jag fylla i ett par blanketter till dagis....lika bra att passa på nu när det är lugnt. Kristoffer är med en kompis och Isabella sitter på sitt rum. 

Av EliDa - 10 september 2011 08:10

Här är man uppe med Tuppen, sovmornar är sällsynt nuförtiden. Även Kristoffer är uppe och har precis fått frukost, Isabella var ute med två tjejkompisar igår så dom tre sover fortfarande. Rickard jobbar så han åkte tidigt. Nu när han kör skolbuss istället så ingår det en lördag var femte vecka tror jag det var och det kan man ju ta.

Idag är det sammandrag igen, på Klämman som tur är. Kristoffer ska snart cykla iväg så ska jag fixa klart matsäck och oss själva så går vi dit lagom till första matchen. 

Av EliDa - 9 september 2011 20:40

Inskolningsveckan är avklarad, på måndag är min mammaledighet officielt slut. Ska lämna Emelia 8.30 för tre timmar och då passa på att åka in till af. När jag tänker på att den här tiden är över får jag en klump i magen, det gör faktiskt lite ont. Nu blir hon bara större och småbarnstiden är snart förbi.. Samtidigt så ser jag fram emot en ny epok i livet, att få chans till mer jobb, få se Emelia utvecklas ännu mer.


Tycker redan hon känns lite större och hon har i veckan börjat "prata" mer, hon har lärt sig hantera glas riktigt bra och så har hon börjat dansa. Idag lämnade jag henne i ca tre timmar, ringde efter två eftersom det kändes som jag var på rymmen från mitt ansvar...helkonstig känsla. Men det var inga problem, det gick så bra. Hon hade då precis somnat efter gungning och lek i sandlådan.


Jag passade under mina fria timmar på att träffa Anna för en fika och sen tillsammans med henne hälsa på på jobbet. Alla undrade var jag hade min lilla och blev nästan förvånade när jag sa att hon var på "dagis"...det ligger ju precis intill jobbet. När jag kom tillbaka till förskolan var det dags för mat, Emelia sov så dom skulle väcka henne tills det var dags. Jag satt under tiden i fikarummet och gick ut när jag trodde dom var klara.


Det var bara mitt lilla matvrak som satt kvar och åt. Hon hade ätit två portioner soppa, en stor smörgås och pannkaka till efterrätt. Hon blev så lycklig av att se mig, den glädjen var obetalbar. Hon satt då med sin pannkaka och stoppade i sig ett par bitar till och drack mjölk ur riktigt glas så snart ratar hon nog pipmugg helt. Personalen tycker också hon visat sig duktig och att det gått bra. Visst kommer det säkert komma bakslag och tårar vid lämning men det tar vi då.


Jag har fullt förtroende för dom som ska ta hand om vår lilla stora tjej och känner jag mig glad och trygg vid lämning så speglar det sig förhoppningsvis på Emelia så hon känner sig trygg. Dessutom har jag sett dom ta hand om andra små nyinskolade kompisar och det märks att dom tyr sig till personalen och låter sig tröstas när dom är ledsna. Jag känner på mig att Emelia kommer stortrivas på Kotten   

Av EliDa - 7 september 2011 20:33

Halvvägs in i veckan och inskolningen fortsätter bra. Hon fick frukost när vi kom dit, gröt och smörgås. Hon tyckte det var kul att tvätta händerna i det lilla låga handfatet, i perfekt höjd för små barn. Sen passade hon på att leka själv men då var det inte lika roligt  


Idag smög jag iväg en halvtimme medans Emelia lekte lite. Passade på att dricka kaffe och äta en medhavd smörgås. Det tog en stund innan Emelia märkte att jag var försvunnen och då hade hon tittat långt bakom sig efter mig och sen börjat gråta. Men det hade gått bra att bli tröstad av fröken Gunilla och hon hade ju även napp och gose med sig. Jag kom tillbaka till fruktstunden och då satt hon så snällt och fick små bitar av banan, äpple och päron. Det syntes att hon varit lite ledsen och hon visade det lite när hon såg mig.


Efter frukten sover en del barn så vi testade att lägga Emelia också men hon  hade svårt att komma till ro så jag bestämde mig för att gå hemåt, fick låna en filt och vi hann inte halvvägs innan hon sov skönt. Imorron blir det mat och jag ska nog försöka smita undan och se om hon kan låta sig sövas av personalen, får hålla henne vaken på förmiddagen så ska det nog gå lite lättare. 

Av EliDa - 6 september 2011 14:28

Två timmar idag och så bra det gick, Emelia utforskar redan på egen hand och finner sig i att leka i närheten av någon annan än mig och Rickard som var med idag. Vi satt ute i hallen eller i soffan medans Emelia körde omkring med en lära-gå-vagn, lekte med klossar och andra spännande saker tillsammans med fröken Berit. Det blev mest inne idag och det var svårt att få med henne ut efter att alla andra barn försvunnit ut på gården. Så mycket nya saker och stora ytor att vara på. Hon somnade som en stock i bilen hem efter att vi stresshandlat en del måste-ha-i kylen-saker. Larmet gick nämligen när vi var på CG så vi blev uppringda av SOS. Förmodligen var det högen med kläder som Emelia har ståendes i sitt rum som vippade lite som utlöste det hela. Inga tecken på inbrott i allafall, men jag hann allt bli lite nervös. Imorron ska vi komma till Kotten lagom till frukost och stanna någon timme längre, då kanske jag får gå ifrån en stund så Emelia får vara ensam. Blir säkert fikarummet i samma hus så jag inte är långt borta. Måste fixa ett fotocollage att ta med, kläder och blöjor att ha extra där och så har vi köpt en pärm som jag tänkte pimpa lite. Sen är det ett par papper att fylla i också men jag får ta en sak i taget. 

Av EliDa - 5 september 2011 19:36

   Ser något spännande på andra sidan garageuppfarten :)


I förmiddags var det dags.....inskolning, dag 1. När vi kom dit så var dom ute på baksidan så det blev raka vägen ner till sandlådan. Hon trodde nog att jag bara skulle lämna henne där när jag lyfte i henne så hon blev lite klängig. Men när jag satte mig gick det bra, hon satt i sanden mellan mina knän med hink och spade och var nöjd. När några av barnen flyttade på sig bort från tåget som finns i sandlådan så blev hon lite tuffare och vågade sig fram för att undersöka den stora klättervänliga leksaken


 

Efter lite lek var det dags för fruktstund och sångsamling. Emelia satte jag ute på kanten och hon såg ut att trivas bra med sina blivande Kottenkompisar. Det räknades barn och sjöng namnsång och så serverades det frukt och vatten. Idag fick det bli banan och jag fick också frukt, jag tog ett smaskigt äpple direkt från trädet som stod precis intill picknickbordet


  

Efter samling och mer utforskande av gården + en liten bump in i en bänk så var det snart dags att gå hem, 90 minuter gick snabbt. Emelia somnade i vagnen på vägen hem och sov säkert ett par timmar. Imorron blir det en lite längre stund och vi får se om pappa Rickard har möjlighet att följa med. 

Av EliDa - 4 september 2011 18:50

I fredags fyllde ju mamma år och efter en hel del velande bestämde jag mig för att åka dit. Det blev väldigt trevligt med goda tårtor/kladdkakor, bröd, ostar, melon, tacochips, dipp och tzatziki. Rickard kom dit efter jobbet och firade lite han också. Jag hade tagit på Emelia en vit blus och svarta byxor och satt upp två tofsar i håret....så söt men glömde kameran hemma och fick inget bra tillfälle att med mobilen. Hon fick i allafall väldigt mycket komplimanger. Hon fick stå med paketet när mormor öppnade dörren, så söt. 


Igår var jag ju först på bilskolan och sen åkte vi till Borensbergs marknad så hela dagen var vi borta. Köpte några kryddor, servetter och annat på 10-kronorsmatknad, bröd och en ny handväska. Rickard fick en ny plånbok och Kristoffer handlade för egna pengar. Han hitade halsduk och mössa med favoritlaget Manchester United och så köpte han ett rosa och ett grönt (neonfärger) skosnören till sina svarta skor....coolt värre asså    Vi grillade när vi kom hem och så sov ju barnen över här eftersom det var cykelfest i Mantorp som dom vuxna var med på. 


Imorron börjar inskolningen, ska bli både kul och ledsamt, nu går föräldraledigheten mot sitt slut. Mest ser jag fram emot att se Emelia i den nya miljön, hur hon kommer reagera och agera med dom andra. Får bara hoppas hon är pigg, hon är lite småförkyld men ändå på benen. Idag sov hon bara en liten stund medans jag hade sovmorron...alltså har hon varit vaken sen 9 imorse. Hur hon orkat fattar jag inte, har försökt lägga henne ett par tre gånger men inte. Nu har hon efter vällingen fått komma upp igen för en alvedon men som hon självklart bajsade ut lite av så ny blöja än en gång äntligen tystnat i sin säng så nu borde hon väl somna   Jag ska slå mig ner i soffan och kolla lite tv. 

Välkommen


Välkommen till mitt lilla krypin. Här klottrar jag om min vardag som trebarnsmamma varvat med en massa foton, några recept, lite pyssel och annat skojigt.

   

Det sista jag skrev:

Jag bloggar om....

Nutid:

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17 18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2011 >>>

Arkiverat:

Hur många hittar hit?

Leta efter

Jag Läser:

Fråga mig

0 besvarade frågor

Fotoutmaning

 

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards