Alla inlägg den 7 oktober 2011

Av EliDa - 7 oktober 2011 21:46


30 - 35 stycken

Botten: 

4 ägg 
4 dl strösocker 
5 dl vetemjöl 
4 tsk bakpulver 
2,5 dl vatten, varmt 

Glasyr: 
200 g smör, smält 
2,5 dl strösocker 
2 äggulor 
4 msk vaniljsocker 


Garnering: 
1,5 dl kokosflingor 


Gör så här:
* Klä en långpanna med bakplåtspapper eller smörj den med margarin.
Botten: 
* Vispa ägg och socker pösigt

* Blanda vetemjöl och bakpulver och tillsätt det i äggsmeten

* Rör om.
* Tillsätt det varma vattnet (kokat och svalnat något) under omrörning.

* Grädda i 175 grader i ca 15 minuter, prova med sticka. Låt svalna.

Glasyr: 
* Smält smöret, tillsätt socker, äggulor och vaniljsocker under omrörning. (4 msk vaniljsocker kan låta mycket men det behövs alltihop)

* Låt småsjuda en liten stund under omrörning då det ska smaka lite kolaaktigt samt att sockret måste smälta.

* Bred glasyren på den kalla kakan. (Glasyren är ganska lös men stelnar när den blir kall)

* Strö över med kokos

* Låt kakan stå kallt

* Skär sedan i rutor. 

Jag hade inga kokosflingor så jag tog strössel istället, men kokos är säkert godare :)


Receptet kommer från Matklubben

Av EliDa - 7 oktober 2011 21:13

Så var det kväller igen, har pysslat, bakat och städat toaletten...allt i en salig blandning. Ringde även mina samtal imorse och var inne på jobbet en sväng och talade om läget med sjukskrivningen


Efter dagislämningen umgicks jag med Anna, räkmacka som vanligt på fredagarna och sen en stund hos hennes mamma innan hämtning av Emelia. Hon såg ut som en liten Michelingubbe i alla kläder där hon tultade omkring ute på gården. Vi hann inte så långt innan hon somnade, trött efter en lång förmiddag (vaknade 05.00)



 

Jag fick för mig att baka något gott till kvällen och det fick bli Gula Rutor. Försökte få lite hjälp av Emelia, hon var med en liten stund i allafall

   Mest hjälp fick jag med att slicka skålen 



   

Resultatet fick hon inte smaka eftersom hon somnade rätt omgående. Kristoffer har också lagt sig och Isabella sover hos Malin inatt.


I helgen ska K på scoutläger så han åker redan vid 9 imorron bitti. Rickard och Emelia ska till Mormor Ingrid (R´s mormor) på kalas och jag ska på dop/bröllop. Anna och Robert gifter sig i samband med Nelli´s dop så jag pysslade ihop ett kort


 

   

Av EliDa - 7 oktober 2011 20:00

Besöket hos sjukgymnasten i onsdags gav inte så mycket, jag är fortfarande jätteretad i axeln och kortisonsprutan hade inte gett den önskade effekten. Hon vill ha in mig på gymmet så jag kan börja träna armen men som läget är nu så går det inte. Jag ska fortsätta med min axelövning och så ville hon att jag skulle ta kontakt med min läkare för tre saker:


* Kolla upp när jag kan få nästa kortisonspruta

* Ev få en remiss till röntgen

* Sjukskrivning


Fr o m måndag är jag sjukskriven....jag som skulle jobbat och till Af fick avboka båda sakerna. Sen kommer läkaren ringa upp mig på onsdag nästa vecka så får vi se vad han säger om vidare sjukskrivning, sprutan och röntgen. 

Jag har även haft axeln tejpad ett par dygn, som hjälp att räta upp mig


   (Klickbar bild)


Det har kliat lite av tejpen, den satt starkt som attan. Rickard fick hjälpa mig att dra bort den förut....fy satan i gatan vad det kändes när han tog bit för bit. Kändes som skinnet hängde med så jag är lite öm där tejpen satt under skuldran.


Pratade med pappsen förut, han hade haft samma problem så han förstår vad jag går igenom. För honom hjälpte akupunktur, kanske blir ett alternativ för min del också i ett senare skede....får avvakta och vänta tiden an. Nästa steg är läkarsamtalet och sen sjukgymnasten den 18/10. 


Av EliDa - 7 oktober 2011 06:24

 



Fredag morgon och min lilla Huligan vaknade redan klockan 5, inte lätt att vakna då men det var bara att gå upp       

Det är även dags att väcka dom stora, få se hur det går, det brukar vara lite segt i slutet av veckan. 


Idag har jag en del samtal att ringa och lite annat att fixa med, hoppas jag hinner allt efter jag hämtat Emelia för dom timmarna hon är på dagis så tänkte jag ta en fika med Anna. 


*Trevlig Fredag på er*


Ps: Vad tycks om dom nya färgerna?

Välkommen


Välkommen till mitt lilla krypin. Här klottrar jag om min vardag som trebarnsmamma varvat med en massa foton, några recept, lite pyssel och annat skojigt.

   

Dåtid:

Det sista jag skrev:

Jag bloggar om....

Nutid:

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12 13 14
15
16
17 18 19
20
21 22
23
24 25
26
27 28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Arkiverat:

Hur många hittar hit?

Leta efter

Jag Läser:

Fråga mig

0 besvarade frågor

Fotoutmaning

 

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards