Alla inlägg under februari 2012

Av EliDa - 10 februari 2012 10:58

Har Emelia hemma idag också även om hon är mycket bättre, hostar inte alls som för ett par dar sen. Vi har varit på Kyrkans Hus och ätit räkmacka med Anna och barnen + Jessica och co.....gott och trevligt. Det kändes skönt att komma utanför väggarna för ett par timmar. 


Kvällen igår slutade inte alls roligt, så vem vet hur helgen blir   Rickard kör Stockholm idag och barnen är i skolan. Isabella sov förståligt nog hos Julia inatt.  Jag hoppas det reder ut sig under eftermiddagen så vi får en mysig helg trots det som hände igår. Det blev så fel av så lite och som vanligt går allt överstyr.....jaja, hoppas på det bästa och försöka medla gäller för mig. Mer tänker jag inte skriva om det.....för familjens skull  


Av EliDa - 8 februari 2012 19:23

  Hittade på en väns sida på FB

Av EliDa - 8 februari 2012 11:24

Ett lättbakat bröd som inte behöver knådas


 


Du behöver (1 bröd/limpa):

1/2 pkt jäst( 25 g)
2 tsk salt
4 dl fingervarmt vatten
8-9 dl vetemjöl Special


Gör så här:

* Smula ner jästen i en degbunke

* Lägg i salt, slå på litet av vattnet, rör ut jästen och häll i resten av vattnet
* Häll i allt vetemjöl och rör ihop degen med en trägaffel, degen blir ganska lös

* Jäs degen under handduk i cirka 1-1 1/2 timme
* Häll försiktigt upp degen i en långpanna med bakpapper (jag smorde två avlånga brödformar, blev bra det också)

* Låt den jäsa i 15 minuter och sätt under tiden ugnen på 250 grader
* Grädda mitt i ugnen i 15 minuter, sänk sedan värmen till 125 grader och fortsätt grädda i cirka 40 minuter
* Låt brödet svalna på ett galler

Av EliDa - 8 februari 2012 08:12

Mycket film och Disney Junior har det blivit med en sjuk Emelia. Hon har ingen feber vad det verkar som utan är hyffsat pigg. det som är värst är hostan, speciellt när hon sover. Igår fick hon stans attacker varje gång hon slumrade till på soffan så det blev inga långvariga sovstunder. Det slutade med att hon kräktes upp en stor slemklump. Hua vad jobbigt det är när barnen kräks....önskar jag kunde slippa det men vad göra när jag är ensam med dom....bara att bita ihop och se glad ut   Jag bara fasar för magsjuka, det igår gick ju ganska smidigt ändå. Natten blev hyffsat lugn, ett par hostattacker så man tror hon kräks upp lungorna...stackars barn. Nu sitter hon i soffan och kolla på en Bamsefilm....verkar vara en favorit nu tillsammans med Händige Manny   


Jag ska väl försöka göra mig lite presentablare, igår var det myskläder för hela slanten. Det är ju inte jag som är sjuk....än. Har några måsten också, bara att ta tag i det så det blir gjort.


Ha en skön onsdag!

Av EliDa - 6 februari 2012 21:16

  Det här är mitt 1000e inlägg i den här Bloggen    



Det är ett evigt hostande här, Emelia, Rickard, Kristoffer lite grann och nu har även jag börjat få rethosta. Jag bara hoppas det blir en lugn natt, tycker det är jobbigt när barnen hostar lungorna ur sig. Men det verkar inte störa dom nämnvärt. Det får bli ett par hemmadar till för Emelia, hoppas hon piggar på sig snabbt. För hon är pigg nog här hemma men skulle nog inte orka med dagistimmarna. Jag bestlällde tre nya filmer till henne i fredags som kom med posten idag. Bamse och den lilla åsnan, en I drömmarnas trädgård och en Rupert Björn. Nu knackar John Blund på axeln så jag ska krypa ner i sängen......Godnatt   

Av EliDa - 6 februari 2012 12:44

     Klicka för större format



Den lilla sover, Rickard har åkt tillbaka till jobbet och om ca 2 timmar har jag mina stora hemma. Jag har pysslat till en ny header med både Picasa och Picnick. Slängde även in samma fast utan titeln på bloggen på den "Nya". Jag är inte den enda som fått erbjudande om att flytta dit, att få hjälp med att göra bloggen större. Har sett flera som jag följt ett tag som öppnat upp där....och jag tvekar fortfarande. 





Lisa har rätt i en sak.....det är störande med all reklam som verkar hamna i fokus. Det går inte att flytta ner den och få upp menyn. Här kan man ju välja att betala bort den mest störande reklamen i sidan. Lite reklam smyger jag ju in men det är för att försöka tjäna några kronor på mitt svammel. Men då väljer jag själv vad jag vill ha och var den ska synas och i vilken storlek.


Sen har vi även vår egen domän som jag kan blogga ifrån men jag har inte startat upp där. För visst är det så att Borta är bra men hemma är bäst? Det här är ju hemma, jag har ju försökt på andra portaler förut men nää, kommit tillbaka med svansen mellan benen för det är här jag trivs bäst. 

Av EliDa - 6 februari 2012 08:13

Jaha, det blev ingen massagestund med Emelia, hon är inte tillräckligt pigg för det. Hostar, snorar och gnäller....tempen ligger på 37,3, inte så mycket men hon är lite blank i ögonen. Tråkigt men bara att acceptera läget, vi får satsa på nästa måndag istället. 


Igår träffade jag Karin, Angelique och Annelie för en tjejfila på Linds.....det behövde jag verkligen. Blev trevliga samtal och det slutade med att vi blev utslängda....vid stängningsdags. Men då började det ändå dra ihop sig mot att gå till bilarna. Vi saknade dock Sandra som tyvärr fick avboka för sjukt barn. Men vi får se till att boka in ett datum snart igen, inte låta det gå tre månader igen. 


Inte nog med att jag ska lära mig nytt redigeringsprogram, nu funderar jag på att byta bloggportal. Fick erbjudande om att flytta till Vi med barn och jag har öppnat ett konto men det är så nytt och mycket att lära om så det kan nog ta ett tag innan jag är där till 100%.....men jag säger till när det är dags att byta adress. 


Nu ska jag ta hand om mitt gnällmonster, inget verkar passa, vill inte äta, vill inte gosa, inte sitta still och kolla tv......blir nog en lång dag   

Av EliDa - 5 februari 2012 10:06

 


Du behöver (ca 16 st)

2 dl ljummet vatten, 37grader
1 pkt jäst (50 g)
4 dl vetemjöl (kan bytas mot grahamsmjöl)
0,5 tsk salt
1,5 dl flytande alt. smält margarin
4 ägg
8 dl vetemjöl (kan bytas mot grahamsmjöl)
1 ägg till pensling 


Gör så här:

* Blanda vatten och salt i en skål

* Smula i jästen och rör så den löser sig

* Rör ner 4 dl vetemjöl och låt jäsa till dubbel storlek (knappt 30 min)

* Sätt på ugnen på 225 grader
* När degen har jäst klart, smält margarinet eller ta det flytande och rör ihop med äggen

* Häll ner i degen

* Tillsätt resten av mjölet och knåda ihop till en "hanterbar" deg

* Dela i 16 delar och kaval/tryck ut varje del ganska tunnt till rundlar eller fyrkanter

* Lägg på önskad fyllning och vik ihop

* Pensla med ägg och grädda mitt i ugnen i 10-15 minuter
* Servera med en sallad och ev någon kall sås

Välkommen


Välkommen till mitt lilla krypin. Här klottrar jag om min vardag som trebarnsmamma varvat med en massa foton, några recept, lite pyssel och annat skojigt.

   

Dåtid:

Det sista jag skrev:

Jag bloggar om....

Nutid:

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16 17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27 28
29
<<< Februari 2012 >>>

Arkiverat:

Hur många hittar hit?

Leta efter

Jag Läser:

Fråga mig

0 besvarade frågor

Fotoutmaning

 

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards