Alla inlägg den 17 september 2009

Av EliDa - 17 september 2009 12:30

Bebis: I graviditetsvecka 10 börjar fosterperioden som varar ända fram till förlossningen. Det är 56 dagar efter befruktningen. Alla organ finns på plats men är ännu mycket omogna. De skall fram till fullgången tid mogna i takt med att barnet växer. Hjärtat som slagit sedan graviditetsvecka 5 är fullt utvecklat. Många av hjärnans och nervsystemets funktioner är redan färdiga. Sköldkörteln börjar frisätta hormonet thyroxin som är viktigt för cellernas energiomsättning.


Längden är ungefär 30 mm och vikten 15 gram. Det är en fördubbling sedan vecka 7. På fingrar och tår syns antydan till leder och naglar. Könsorganen utvecklas. Barnet svävar omkring i en vätskefylld hinnsäck. Det simmar i ett lagom tempererat och saltat vatten. Barnet kan bilda små mängder urin, på så vis produceras hela tiden nytt fostervatten. Innerörat bildas, men några ljud kan inte barnet uppfatta förrän senare. Smaklökarna utvecklas och ögonen drar sig framåt för att finna sin plats. De kan uppfatta ljus men ännu inte blinka.


Kroppen: Du lever med din graviditet dag och natt. Kanske sover du sämre än du brukar. Det är helt normalt om du behöver gå upp och kissa både en och flera gånger per natt. Kläderna spänner antagligen runt magen men ännu räcker det troligen med att knäppa upp en eller ett par knappar.
Du kan känna dig svullen i hela kroppen. Många får gaser i tarmarna eftersom tarmarna rör sig långsammare och fördröjer matsmältningen. Livmodern är stor som en grapefrukt.

 

Källa: Libero

Välkommen


Välkommen till mitt lilla krypin. Här klottrar jag om min vardag som trebarnsmamma varvat med en massa foton, några recept, lite pyssel och annat skojigt.

   

Dåtid:

Det sista jag skrev:

Jag bloggar om....

Nutid:

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Arkiverat:

Hur många hittar hit?

Leta efter

Jag Läser:

Fråga mig

0 besvarade frågor

Fotoutmaning

 

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards