Alla inlägg under februari 2013

Av EliDa - 25 februari 2013 13:43





Känner att jag glömmer av att komma ihåg mycket av det Emelia säger och gör om dagarna. Hon kan verkligen prata nu och hon snappar upp allt. Många skratt blir det och det är en härlig känsla att prata med henne i meningar. Men visst händer det ofta att hon får arga utbrott när hon inte får som hon vill eller har svårt att förmedla vad det är hon vill. Då får man ha is i magen och få henne lugn igen så brukar det bli bra. 


Imorse fick hon lite lätt frukost samtidigt som dom andra barnen innan deras skola. När jag sen ville ha min frukost så blev det så här:


Jag: Jag ska ta mig nått att äta, vill du ha något ?

Emelia: Ja, kanske några vindruvor   


Vindruvor var det ja......


 


En annan sak jag kom på nu när jag döpte mitt inlägg var vad hon sa häromdagen när hon var arg som ett litet bi   


Jag sa med snäll röst: Men Lilla Skrutta....

Emelia argt: Jag heter inte Lilla Skrutt


Påminner mig om när Kristoffer var liten, kanske i samma ålder och han var både högt och lågt. Jag tog ett milt tag i hans arm, tittade i hans ögon och sa bestämt: Nu lugnar du ner dig ett par hekto. Då kommer det lite spydigt: Jag heter inte Viktor.....Nä det sa jag inte heller   




  

Av EliDa - 25 februari 2013 13:32

 


Du behöver:

300-500 g vitkål
1½ msk rapsolja
2 msk ättika (12%)
2 tsk strösocker
1 krm svartpeppar
2 krm salt
Ett par stänk av italiensk salladskrydda, oregano och vitlökspulver
(Ett par strimlor av inlagd paprika)
 
Gör så här:
* Strimla vitkålen tunt med hjälp av t.ex en osthyvel
* Lägg den i ett durkslag och häll över kokande vatten, så kålen slaknar en aning
* Lägg över den i en skål (inte metall) och tillsätt resterande ingredienser
* Blanda väl. Vill man ha kålen ännu mjukare kan man "dunka till den lite" med en mortel, så tränger ättikslagen in lite fortare i kålen
* Ställ den kallt och servera tidigast ett par timmar senare, gärna dagen eller ett par dagar senare
 
Receptet kommer från: A´ La Linda
Av EliDa - 25 februari 2013 10:15

Bild 26/365


Satt och såg en film och där dök Tema 68 Felstavning upp *s* Ordet ska väl ändå vara berfriar?


 


Uppdatering 3/4)

Då jag förmodligen misstagit mig på denna felstavning slänger jag in en extrabild på samma tema


 


Av EliDa - 25 februari 2013 08:46

 


Känner mig inte som världens piggaste idag precis, får bli ett par hemmadagar för min del. Känns väl sådär, får nästan lite dåligt samvete över att jag sjukanmäler mig. Men något är på gång att bryta ut i kroppen. Haft känningar av det hela helgen och i lördags värkte hela kroppen, sådär som det gör innan en förkylning bryter ut. Idag har jag flera symptom:


* Ont i delar av axeln (som vanligt)  * Ont i huvudet * Snorig

* Rethosta * Kli i halsen * Småfrusen

 

En känsla av Bläh alltså......



Av EliDa - 23 februari 2013 15:03

Helg igen och vi spenderar den med att försöka få iordning innan Tisdag och fotograferingen. Det känns både jobbigt och skönt. Jobbigt för det är så mycket att tänka på och det känns som det aldrig kommer se vettigt ut. Skönt för att få chans att rensa ur, organisera och börja packa. Lika bra att packa ner så mycket som möjligt och så fort som möjligt så det inte är allt kvar tills sista veckorna. Så både här och där står nu en del flyttkartonger som snart ska ut i förrådet. Nu vet vi ju inte hur framtiden ser ut med huset till salu och all besiktning som ska gå igenom. Men jag orkar inte tänka på det, jag tänker mest på hur det ska bli att bo själv i en lägenhet igen. Bra hoppas jag......iallafall känns det så i dagsläget. 


Jag var väldigt besviken först att jag inte fick den första lägenheten. Den andra kändes inte lika bra i planlösningen men nu har jag spanat lite utanför och det ser fint ut vid ingången och balkongen då det är väldigt nytt och renoverat. Man har egen dörr från en loftgång och brevlåda på väggen istället för dörren. Tror det kan bli bra....om jag nu får den, är lite försiktig med förhoppningarna då jag hoppades så mycket på Nr 1. Får jag inte den här har jag en plan B som jag nog redan på Måndag måste börja ta ett steg i rätt riktning mot. Lika bra det och inte vänta för det hinner säkert bli en helg till innan jag kan göra ett litet glädjeskutt över besked om lägenhet Nr 2. 

Av EliDa - 20 februari 2013 15:15

Helgen kändes rätt seg efter det uteblivna samtalet som handlade om en lägenhet jag lämnat intresseanmälan på. Det är så att det är flytt på gång här, vårat hus ska ut på annonsmarknaden för försäljning. Den bollen är i rullning och på tisdag nästa vecka kommer fotografen. Så här hemma har vi börjat fixa med en del småfix vi behöver åtgärda innan visningen som enligt planering ska bli av den 17/3. Vi har också börjat packa ner en del som inte används.


Att vi säljer beror till störst del på ekonomin, det börjar bli kämpigt att bo kvar här. Rickard och jag kommer inte bo tillsammans i en lägenhet då vi tror att det kan bli trångt och jobbigt. Jag har stått i kö i snart två år ifall det skulle komma en dag då vi gick skilda vägar eller inte hade råd att bo kvar. Vad som händer med oss vet jag inte riktigt, kanske vi försöker oss på att bo som särbos. Vi har ju Emelia att ta hänsyn till. Med R´s arbetstider kan det bli svårt att ha henne varannan vecka. Det blir ju också för långt emellan med varannan helg. Så som jag känner och vill så kommer i allafall jag göra det bästa för hennes skull.


Nu fick jag inte lägenheten men jag har ännu en på gång så det ska nog lösa sig. Rickard avvaktar lite då han vill se hur det ser ut efter husvisningen. Vi hoppas på att gå lite plus så vi ialllafall kan lösa dom största lånen. Enligt mäklaren är det även rätt tid att sälja nu, då efterfrågan på hus finns men det är dåligt med hus till salu. Jag är inte ledsen över det här utan det känns bra, jag tror jag kommer trivas bättre i en lägenhet. Lite konstigt att kanske känna lite längtan efter att bo själv även om det säkert kommer kännas tomt och konstigt ett tag. Det blir några tuffa veckor/månader framöver med allt som ska packas och rensas....man sparar ju på sig lite väl mycket ibland. Men när allt är klart kommer det förhoppningsvis kännas bra för alla inblandade. 

Av EliDa - 15 februari 2013 15:59

Inget är ju som väntans tider sägs det och jag får nog vänta tills efter helgen på det däringa samtalet........orka   

Av EliDa - 15 februari 2013 09:33

Ingen kräksjuka i sikte så det känns skönt. Med även den här fredagen fick bli en vabdag. Emelia har låtit så tjock i halsen ett par mornar och imorse så var hon inte så pigg på att gå till dagis. Så trots att hon några timmar senare är rätt pigg och kanske inte alls så dålig stannade vi hemma. Så det är bara att avvakta och se vad det blir av hennes symptom. 


Igår vad det alla   ans dag, inget vi firar på något större vis. På Kotten var det dropinfika vid hämtning så jag fick stanna kvar på kaffe och god rulltårtsbakelse. Rulltårtan hade bl.a Emelia varit med och bakat häromdagen, smakade väldigt gott. På vägen hem stannade jag på macken och köpte vaniljhjärtan och en ask gelehjärtan. När Rickard kom hem hade han en ensam ros med lite längre skaft som han gav till Emelia. Han hade fått den på ica tydligen, där delade dom ut rosor till alla kunder. 


Idag hoppas jag på ett telefonsamtal, ett steg framåt på den väg vi just nu vandrar, lite pirr i magen och samtidigt en klump av lite oro. 

Välkommen


Välkommen till mitt lilla krypin. Här klottrar jag om min vardag som trebarnsmamma varvat med en massa foton, några recept, lite pyssel och annat skojigt.

   

Dåtid:

Det sista jag skrev:

Jag bloggar om....

Nutid:

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Arkiverat:

Hur många hittar hit?

Leta efter

Jag Läser:

Fråga mig

0 besvarade frågor

Fotoutmaning

 

 

Gästbok


Skapa flashcards