Alla inlägg under februari 2012

Av EliDa - 28 februari 2012 19:19




Gissa vem som får bygga upp?  

Av EliDa - 28 februari 2012 19:02



Det blev inget mer med Kristoffer igår, skönt det, nu hoppas jag bara att vi andra klarar oss. Det går fortfarande maginfluensa på Kotten, i alla fall som det står på tavlan. Det går även vattenkoppor men det känns inte lika jobbigt. Vi lämnade Kristoffer tillsammans med alla saker igår kväll och han har vad jag vet varit i skolan som vanligt idag.  Jag tror ju inte att det var magsjuka han hade, då borde han väl spytt mer och mått sämre på dagen. Svårt att veta i ett sånt där läge hur man ska agera när det gäller 48-timmarsregeln. 


Dagen har varit som vanligt, Emelia på dagis och jag på Kyrkans hus några timmar. Hon somnade på vägen hem och fick fortsätta sova ute. Det är så skönt nu när snön smält bort och solen skiner   Dagarna blir längre och det märks att våren är i antågande. Det lär säkert komma ett kylslag och snö igen men förhoppningsvis blir det kortvarigt om det nu måste komma. Jag längtar efter att få bli av med vinterkläder och allt grus man drar med in. 




Mina fina     

Av EliDa - 27 februari 2012 10:52





Ca 15 Vetebullar:

25 gram jäst (söta degar) (Jag körde på den vanliga)

75 gram smör/margarin

2½ dl mjölk

0,75 dl socker

0,5 tsk salt

ca 7,5 dl vetemjöl special (Hade vanligt vetemjöl)

1 ägg (till pensling)


Gör så här:

* Smält smöret och tillsätt mjölken

* Värm till 37 grader

* Lös jästen med mjölkblandningen

* Rör ner salt och socker

* Tillsätt mjölet under knådning, se upp så du inte får för mycket mjöl! Arbeta ihop till en smidig deg

* Knåda på låg hastighet i ungefär 15 minuter med matberedare/ degblandare

* Låt degen jäsa till dubbel storlek i bunken, cirka 30 minuter

* Ta upp degen på bakbord och dela i bitar

* Rulla till bullar och sätt av på plåt med bakplåtspapper eller smord plåt

* Låt nu bullarna jäsa till dubbel storlek, cirka 50-60 minuter

* Pensla bullarna med uppvispat ägg efter halva tiden

(OBS! Det är väldigt svårt att säga precis hur länge bullarna ska jäsa - det beror på en mängd saker. Men många jäser bullarna för kort stund och får då torra och kompakta bullar. Låt storleken på bullarna avgöra - de ska minst ha dubblat sin volym)

* Grädda bullarna i nedre delen av ugnen på 225 grader i cirka 12 minuter

* Låt svalna på något under bakduk på galler innan servering


Skär av ett lock, gröp ur lite bröd, fyll med vaniljkräm eller mandelmassa, spritsa på grädde, lägg på locket och pudra över florsocker.

Eller varför inte bara smälta lite smör, pensla på och doppa bullarna i socker och äta dom som dom enkla vetebullar dom är   Det ska jag testa nästa gång......


Detta är ett halverat recept så det är enkelt att dubblera

Receptet hittade jag på Baka bullar


Av EliDa - 27 februari 2012 08:10

Jaha det blev ju inte som jag tänkt mig   Kristoffer är hemma och ligger nerbäddad i soffan på övervåningen med spyhinken brevid sig. Han väckte mig vid midnatt och hade dessvärre inte hunnit till toaletten. Så det var bara att börja torka, både här nere och däruppe......fy fan   Jag försökte väcka Rickard lite försiktigt men han sov så det var bara att bita ihop och fixa det själv. Det gick ju men det känns som det finns kvar. Får ta en städning senare bara jag får hem mer rengöringsmedel för det lilla vi hade försvann av någon konstig anledning En timme senare kunde jag gå lägga mig igen, då hade Isabella flyttat in till sig igen och Kristoffer somnade om nyduschad trots att han hade badat tidigare.  Natten har varit lugn så jag hoppas och tror det berodde på att han åt för mycket för sent....det har ju hänt förut. Som man gör efteråt så känner han sig väl lite konstig i magen så han får vara hemma idag så får vi se hur dagen utvercklar sig och hur vi gör med överlämningen. Jag vill heller inte lämna honom ensam för att lämna Emelia på dagis så hon går fortfarande och skrotar i nattkläder. Sitter just nu och river ut ett gäng duplobitar. Så det är inte för att vara taskig som Kristoffer får ligga själv däruppe utan för att han ska få bli lämnad ifred av Lilla Fröken.    

Av EliDa - 26 februari 2012 20:37

Längtar efter att klockan ska bli lite mer så ungarna kommer i säng och jag får gå och lägga mig. Man får ju inga längre sovmornar vissa dagar och imorse var en sån dag eftersom Rickard och Kristoffer skulle iväg till Motala vid 8. Det var bara att gå upp och hjälpa till med frukostfix och den alltid morronpigga Emelia. 


När grabbarna var borta gjorde vi en äckligt god äppplekaka till eftermiddagsfikat med pappa/morfar och Lisa. Tog även handling innan. Mjölk, blöjor och frukt fylldes på....bl.a. Fikat blev väldigt trevligt och äpplepajen fick godkänt så bara jag får ladda upp bilder i datorn ska jag dela med mig av receptet. 


Igår blev det en sväng till Ikano, var tvungna att byta ett mobilt bredband som Rickard fick på köpet vid förnyelse av abbonnemang och ny mobil. Det funkade inte alls så vi fick ett nytt. Rickard köpte även ett till headset eftersom jag snodde det han köpte samtidigt   Så nu kan jag gå här hemma och prata i telefon utan att hålla i den....perfekt när man har annat att göra och en liten monsterunge att ta hand om. 


Imorrn är det skola igen och sen pappavecka för kidsen. Blir spännande att väcka dom imorron efter en veckas sovmorron, även om dom inte sovit sååå länge. Imorron börjar även fotbollen för Kristoffer, utomhusträningen alltså. Hur nu det ska gå....fotboll mellan 17 - 18 och sen Scouter 18.30 - 20.00.....hade varit bättre en annan dag så det blir aktiviteter ett par dagar i veckan istället för bara en dag.....jaja så kan livet vara.


Nu har ungarna sagt godnatt så jag ska hoppa in i duschen och sen krypa ner i sängen


*Godnatt*

Av EliDa - 24 februari 2012 19:39

Har inte kört EFIT sen i maj förra året så nu är det väl dags tycker jag

Här hittar du andra som kör E F i T

Vill du kolla in mina andra E F I T dagar så finns dom på kategorin E F I T

Lämna gärna en kommentar så tittar jag tillbaka :)

(Ps. Bilderna är klickbara)




 

Det var segt att komma upp men nu så :)


Dags att klä på Emelia och åka till dagis





 

*Mobilbild* Fikadags på Kyrkans Hus, räkmacka på fredagar och idag bjöds det på prinsesstårta 


*Mobilbild* "Jag är en festis" ;)  


 


*Mobilbild* Dags att hämta Emelia igen och gå hem till dom stora



Kollar Aftonbladet och ser efter vad den nya prinsessan ska heta


   

Drar ett välbehövligt varv med Sixten Blixten




 

Emelia matar "bebisen"




Förhör Kristoffer på lite multiplikation


16.00 Förberedde mat.....glömde fota


 
Steker hemmagjorda chicken nuggets


18.00 Åt och plockade undan.....glömde fota





 

Emelia färdig för sängen så vi önskar godnatt


Tack för titten :)

Kommande dagar för E F I T är:

Torsdag 1 mars och/eller söndag 25 mars

Av EliDa - 23 februari 2012 21:04

Så som det blåste sent inatt/tidigt imorse så kändes det som jag skulle behöva avboka optikertiden och strunta i att åka in till stan med barnen. Hade varit otroligt tråkigt och dom hade nog blivit besvikna. Men vartefter ljuset kom och solen gick upp så blev det bättre. 10.57 satt vi på tåget in mot Linköping, utan förseningar också....jippi  


Hos optikern var det inga större förändringar på synen men en ny sorts linser ska jag testa och utvärdera om ett par veckor. Jag sover ju oftast med dom jag haft so far. Det är så skönt att slippa plocka ur på kvällrna och se ordentligt.....nåja nästan eftersom dom ibland sätter sig på tvären. Dom jag haft är godkända för att sova med i upp till en vecka. Men jag har varit lite försiktig med att sova för många nätter sen mitt vänstra öga var så irriterat i januari. Nu kanske jag ska byta till såna man kan ha i en hel månad utan att ta ur dom, så om två, tre veckor ska jag se hur det känns och bestämma om jag vill fortsätta med dom gamla eller byta. På månadskostnaden gör det bara 30 kr extra så det är ju inga större summor. 


Efter ögonundersökning blev det en sväng på stan med mamma/mormor. Båda barnen handlade lite småsaker och jag hittade en söt billig sparbössa till Emelia. Vi åt lunch på Linds, bakad potatis med kyckling för mig och Isabella. Kristoffer delade sin lasagne med Emelia snäll som han är så slapp jag köpa burkmat åt henne. Mamma bjöd på en del av lunchen *Tack* Satt kvar ett tag och Emelia fick springa runt bordet lite och tjoa. Sen blev det lite mer shopping men inga större saker utan bara Isabella som letade smycken. Jag hittade ett par paket med nappar och nappflaska till Emelias "bebis" så hon ska kunna pyssla om den. Napparna passade inte riktigt men bättre än hennes egna som hon gärna vill stoppa in i munnen på dockan. Och nappflaskan med "välling" passar nog bättre än flingor *S* Hon stoppade nämligen in en Cheerio i munnen en gång på "bebisen" när hon åt såna som lite "godis"


Vi var hemma vid 5 igen så då fikade vi på medköpta munkar + gröt till Emelia som kvällsmål. Hon slocknade styrax omkring 19 efter sedvanliga rutinerna. Dom stora sitter däruppe och spelar Wii, kom bara ner för ett par varma mackor tidigare. Imorrn blir det dagis igen för Emelia, det får räcka med ett par dagars ledighet för henne. Och hon behöver det efter alla dagar hon varit hemma med mig och varit sjuk. Efter dagishämtning kör vi lite städning och sen tar vi helg, då är sportlovet slut för dom stora men Isabella räknar ner.....6 veckor till påsklovet   

Av EliDa - 22 februari 2012 19:17

Det var väldigt lugnt på ÖF idag, tyckte jag var sen när vi kom dit strax efter 9 men vi var först på plats. Men snart droppade det in ett gäng kompisar. Men det var inte alls så många som det brukara vara, saknade ett hel gäng.....Anna bl.a men hon låg hemma i halsfluss stackarn. Resten av dagen har jag bara slappat, borde dammsuga men det gör jag på fredag. Var precis ute och hämtade den bortglömda posten.....fy vad det kändes kallt och blåsigt. Hoppas det är bättre imorron när vi ska ta tåget in till stan. Rickard ska köra Stockholm så han är precis som igår borta hel da´n. Men blir kompenserad på fredag med en ledig dag....som han återigen ska spendera med sina flygsaker   

Välkommen


Välkommen till mitt lilla krypin. Här klottrar jag om min vardag som trebarnsmamma varvat med en massa foton, några recept, lite pyssel och annat skojigt.

   

Dåtid:

Det sista jag skrev:

Jag bloggar om....

Nutid:

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16 17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27 28
29
<<< Februari 2012 >>>

Arkiverat:

Hur många hittar hit?

Leta efter

Jag Läser:

Fråga mig

0 besvarade frågor

Fotoutmaning

 

 

Gästbok


Skapa flashcards