Alla inlägg under mars 2010

Av EliDa - 30 mars 2010 18:53

Bebis

Nu samlar barnet näring som behövs under förlossningen. Hon eller han drar in fostervatten i lungorna och pressar ut det igen, om och om igen. Det sista av det här vattnet pressas ut vid förlossningen.


Kroppen:

Du känner förmodligen värkar oftare och starkare. Det är ingenting att oroa dig över. Se det som en väckarklocka: Nu är det dags att ladda med kolhydrater, som pasta och bröd. När förlossningen börjar kommer du att bränna cirka 500 kalorier i timmen. Att föda barn är som att springa ett maraton, och det är bra om du är förberedd. Vila mycket, ät ordentligt och ladda upp med kolhydrater så går det bättre.

Källa:  Libero

Av EliDa - 30 mars 2010 18:48

Häromdagen fick Kristoffer måla på magen, så här blev resultatet.


  

Av EliDa - 30 mars 2010 18:25

Idag kom äntligen tiden för snittet så nu har nerräkningen börjat på allvar. Men som det är nu så ska jag göra mitt bästa för att hålla det hemligt. Dom flesta vet ju att det blir snitt & talar vi om datum så kommer folk bara undra när det är klart. Få se om det går att vara tyst ända fram.


Annars är det mesta sig likt, svårt att sova, kissnödig i tid & otid, svullna fötter & ben. Tror inte den Lill* lagts sig neråt, känns ibland som huvudet är kvar uppåt. I helgen var det väldigt mycket aktivitet & det mesta var uppåt eller mitt i magen. Vet inte vad det var frågan om men det var rena rama håll-i-gånget i magen. Riktigt häftigt att både se & känna. 


På torsdag är det dags för UL igen, då får vi se hur H*n ligger, var moderkakan är placerad & kanske kan vi även få en uppskattning om hur vikt & längd är. Sen är det dags för Bmbesök igen den 7 April. Påsken är även i antågande & Kristoffers 8~årsdag så det känns skönt att ha lite tidsfördriv framöver.


22 dagar till Bf

Av EliDa - 22 mars 2010 14:47

Inatt har jag sovit uruselt igen, tungt att vända sig, mycket tankar & varmt är bara delar av orsaken. Visst kommer det bli sömnlösa nätter framöver men det känns som den Lill* inneboenden kommer vara en annan slags energikälla. Att man kan längta efter någon så mycket. 


Idag var det dags för Bm-besök igen, allt såg bra ut som vanligt. Jag fick göra ett snabbt Ul för skojs skull då hon tyckte att huvudet fortfarande var uppåt & mycket riktigt, våran lilla busunge har inte vänt sig så på sätt & vis är det ju bra att det redan är bestämt att det ska bli snitt. Väntar fortfarande på tid, ska bli så skönt att få ett slutdatum, något att fokusera på. 


Jag har "boat" en del, mestadels bakning, bakar både bröd & fikabröd. Skönt att kunna ta lite i taget då det känns tungt att stå längre stunder. Har även nästan allt färdigt till Bebis. Saknar en amningsbh så jag har skickat efter en från nätet som jag hoppas blir bra att börja med. Ett litet miniapotek behövs också men det kan jag ta efter vi kommit hem hoppas jag. Huvudsaken är att vi har det viktigaste fixat. Har köpt hem lite blöjor & tvättservetter. Har en body + en liten hjälmmössa att tvätta upp sen kan jag nog packa BB-väskan med Bebisens saker. Känns otroligt men det är faktiskt bara 1 månad kvar nu. 


30 dagar till Bf

Av EliDa - 22 mars 2010 14:43

Bebis

I den här veckan har ditt barn nästan helt växt i sin skrynkliga hud. Huden är jämn och fin eftersom fettet under huden nu är fullt utvecklat. Ansiktet är lite rundare och huvudets diameter är 90 millimeter. Barnet kan få hicka då och då. Det beror på all andningsträning som pågår som en förberedelse för livet utanför magen. Nu kan ditt barn göra allt som en nyfödd kan. Hon eller han har sjunkit ned ännu längre i ditt bäcken. De flesta barn ligger med huvudet nedåt. Bara ett fåtal ligger med rumpan först. Om så är fallet är det nu dags att försöka vända barnet.

Kroppen

Bara en månad kvar! Din livmoder når förmodligen upp till revbenen.  Runt vecka 32–34 kommer din barnmorska eller läkare att känna på magen för att avgöra hur barnet ligger därinne. Det här kan ha ändrats många gånger under graviditeten. Vid vecka 34–36 lägger sig barnet vanligtvis i rätt läge och håller sig där. Har du sett om din mage har sjunkit något? Har magen blivit lägre? Du kanske får lite lättare att andas. Även om det är lättare att andas är det inte ovanligt att du känner dig lite ledsen och irriterad nu. Du sover förmodligen dåligt, har ont i ryggen, känner dig stor, blir andfådd av ingenting och svettas mer än vanligt. Allt det här är normalt, även om det inte är någon direkt tröst. Nu pratar vi om något gladare i stället. Hur vet man att förlossningen har börjat?  Du har kanske redan har känt av förvärkarna? (Riktiga värkar kommer mer regelbundet och blir starkare och starkare med tiden. Riktiga värkar kan inte vilas bort. De slutar inte.) Ett första tecken kan vara att du ser slemproppen, som består av geléliknande slem som har täckt livmoderhalsen under de senaste nio månaderna. Det kan fortfarande dröja innan förlossningen börjar – men det är ett tecken.

Källa:  Libero

Välkommen


Välkommen till mitt lilla krypin. Här klottrar jag om min vardag som trebarnsmamma varvat med en massa foton, några recept, lite pyssel och annat skojigt.

   

Dåtid:

Det sista jag skrev:

Jag bloggar om....

Nutid:

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Arkiverat:

Hur många hittar hit?

Leta efter

Jag Läser:

Fråga mig

0 besvarade frågor

Fotoutmaning

 

 

Gästbok


Skapa flashcards