Alla inlägg under november 2010

Av EliDa - 30 november 2010 12:17

Jag försökte blogga innan babysången, men datorn bara låste sig så jag fick ge upp. Jag låste ett inlägg igår av den aledningen att det var lite mer privat, lite mer än bara det vanliga vardagslivet som jag annars skriver om. Jag vill gärna ha koll på vem som läser det, lösen finns för den jag känner att jag kan släppa in på dom låsta inläggen så det är bara att fråga om lov. Lämna gärna en mailadress (som jag ej publicerar) så skickar jag lösenordet.

Av EliDa - 29 november 2010 21:21
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av EliDa - 29 november 2010 14:05

Snart kommer den första av dom stora   hem, vad jag längtar   

Av EliDa - 29 november 2010 10:32

 


Det här behöver du
4 ägg
2 dl strösocker
1 dl potatismjöl
1 msk pepparkakskryddor
2 tsk bakpulver 


GÖR SÅHÄR :
Vispa ägg och socker poröst. Blanda potatismjöl, kryddor och bakpulver i en skål och vänd ner i äggsmeten. Häll smeten i en mindre bakplåtsklädd långpanna ca 20*30 cm. Grädda i 200 grader ca 15 min. Vänd upp rulltårtan på ett sockrat bakplåtspapper, dra av bottenpappret, täck med en bakduk och låt svalna innan du brer på krämen.

* Du kan givetvis använda en större form till rulltårtan. Själv föredrar jag en mindre för att få mer höjd på kakan. Därmed blir det inte alltid en ”rulle” av krämen man fyller rulltårtan med, men det är absolut lika gott för de! Dra av några minuter på gräddningstiden om du använder en större form.


Saffranskräm :
2,5 dl kesella (10%)
1 ask philadelfiaost (200 gram)
1 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 pkt 0,5 gram saffran (malen) 


GÖR SÅHÄR :
Rör ihop ingredienserna till saffranskrämen. Bred på rulltårtan när den svalnat något och rulla ihop. 


Receptet är kopierat från: Kryddburken

Av EliDa - 28 november 2010 10:43

 

(Bilden är länkad)


Emelia och jag tog en rejäl sovmorron, ända fram till 8.30, men då har vi varit vakna under natten både hon och jag så det behövde vi. Det har kommit ett par decimeter snö under natten och ja, det snöar fortfarande. Medans Rickard gick ut och skottade undan det som hunnit landa fixade jag frukost, risgrynsgröt....färdig visserligen men gott var det. Även Emelia åt men med lite fruktpuré på istället.


Resten av dagen kommer ägnas åt lite tvätt, renbäddning och bak. Jag har hittat ett recept på pepparkaksrulltårta med saffranskräm som jag ska testa. Det får bli fikat till glöggen och det tända ljuset senare i eftermiddag. Rickard äör i full gång med målning av rummet, det ser jätteläckert ut, snyggt med lite färg mot allt det ljusa. Isabella har pratat om att hon vill ha rött, färgen räcker även till en vägg i hennes rum så vi får väl se vad hon säger om färgen.

Av EliDa - 27 november 2010 18:55

Igår kväll fick jag gå lägga mig med Emelia för att hon skulle somna, visserligen var klockan senare än hon brukar somna så det gjorde mig inget. Ikväll hoppas jag att hon somnar själv, vi har precis sagt godnatt och i nuläget är det tyst så hon somnar nog förhoppningsvis. Hon har nog bara sovit en timme allt som allt idag så trött är hon ju....men kanske för trött så det är svårt att komma till ro.


Dessutom spökar tänderna, hon har inte haft så hög feber men verkar lite smågnällig ibland. Jag vill så innerligt att det ska komma ett par risgryn nu så kanske vi kan få det lite lugnare över jul och en pigg tjej utan gnäll och febertoppar. Det är ju ändå hennes första och den vill jag ska vara fylld med glada miner.


Vi har haft spontanbesök idag, Jessica och Fredrik, passade på att bjuda på middag när vi ändå var i farten....hasselbackspotatis och smördegsinbakad fläskytterfilé, väldigt gott så mätt är jag i allafall. Annars har vi bara tagit det lugnt, Rickard skottade garageuppfarten i morse och så har vi handlat på City Gross.


Nu är vi på god väg att kunna börja i Emelias rum, vi har köpt spackel, penslar och färg. Så nu ska vi måla, antingen en fondväg + garderoberna eller så målar vi hela halvan av rummet. Det där lät ju konstigt men det rummet som hon ska ha har en gång i tiden varit två små så i mitten av rummet så är det ju delar av väg och tak kvar. Så även om det är ett rum så är det som två delar. Det ska i allafall bli en rödrosa nyans, färgen kallades rätt och slätt Hallon, foton före och efter kommer varefter.

Av EliDa - 26 november 2010 09:59

Jag har lagt in dom sista E f I T bilderna, orkade inte igår kväll.


Just nu väntar jag på Anna, drar inte ut Emelia idag, det är mer än 5 minusgrader och hon har dessutom feber. Tempen stannade på 38,0, normalt sett ligger hon under 37 så feber har hon även om hon har lite bus i blicken. Jag har lagt henne i sin säng, hon verkade trött igen, trots att hon sov en kortis i soffan förut. Så idag köper Anna med sig räkmackor så fikar vi här istället.


Jag ska ta fram kyckling också för ikväll blir det repris på den goda soppan jag gjorde för några veckor sen. Men den här gången blir det inte färdiggrillad kyckling, fixar den själv. Men nybakad baugette och ost blir det till i allafall.....ska smaka bra   

Av EliDa - 25 november 2010 17:36

Igår fick vi in en rejäl summa pengar på kontot så på kvällen satte sig Rickard och betalade in alla våra små kreditskulder, mina var på ca 22 000 Kr. Inte så farligt men tillräckligt jobbigt ändå att inte kunna betala mer än ränta i stort sett varje månad. Nu är det ju inbakat i huslån och medlemslån så räntan är ju bra mycket lägre.


Redan den här månaden ser det ljusare ut, vi kan börja spara och jag har fått en tidig julklapp.....en kaffemaskin, en "riktig" espressomaskin med mjölkskummare som jag ville ha. Jag är inte speciellt imponerad av kapselmaskiner för det är inte billigt med kapslar, såg en påse med 30 stycken för 100 Kr, det är ju 3 Kr/kopp kaffe. Nu fick jag en kaffemaskin för under tusenlappen, en liten söt och smidig sak. Sen får vi ha kvar den vanliga kaffebryggaren till kalas och främmande såklart för annars lär det ta tid.


 

Fin va?


Det blev även en sväng in på Ikea för lunch och inköp av lite småsaker, bl.a en kanna så jag kan skumma mjölk utan att bränna mig. Två adventsljusstakar på presentkortet hos Plantagen blev det ju också och Emelias fina tomteklänning hämtade vi ut.


Jag har fått upp ljusstakar i fönstren här på undervåningen, Rickard får hjälpa mig däruppe då Isabella vill ha en stor svart stjärna. Kristoffer ska ha sin tomte som vanligt. Imorrn ska lite gardiner upp och min fina God Jul/Välkommen spade som ska sitta på väggen utanför ytterdörren.

Älskar tiden som kommer nu med advent, Lucia och jul


När vi åkte hem från Ikanoområdet började Emelia kännas så varm, det är hon fortfarande och hon sover igen. Jag misstänker tänderna...igen så det är ju bara att avvakta och se vad som händer. Ska ta tempen på henne sen men nu får hon sova hur mycket hon vill, det mår hon bäst av.

Välkommen


Välkommen till mitt lilla krypin. Här klottrar jag om min vardag som trebarnsmamma varvat med en massa foton, några recept, lite pyssel och annat skojigt.

   

Dåtid:

Det sista jag skrev:

Jag bloggar om....

Nutid:

Ti On To Fr
1
2 3 4 5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Arkiverat:

Hur många hittar hit?

Leta efter

Jag Läser:

Fråga mig

0 besvarade frågor

Fotoutmaning

 

 

Gästbok


Skapa flashcards